Mit dem Begriff der Internationalisierung im Lehramtsstudium verbinden sich verschiedene Ziele, wie z.B. der Erwerb interkultureller Kompetenz, die für Lehrkräfte im Umgang mit den Schülerinnen und Schüler aber auch deren Eltern zunehmend an Bedeutung gewinnt. Durch Auslandsaufenthalte – sei es durch ein Praktikum im Ausland oder durch einen Studienaufenthalt im Ausland – kann interkulturelle Kompetenz erworben werden. Neben der Auslandsmobilität rückt aber auch die Internationalisierung zu Hause zunehmend in den Fokus, indem auch im Studium an der heimischen Universität der Blick nach außen gelenkt wird.
School of Education FACE
Allgemeine Informationen zum Handlungsfeld Internationalisierung der School of Education FACE finden Sie auf der Webseite Handlungsfelder sowie im „Arbeitspapier zur Strategieentwicklung im Handlungsfeld ‚Internationalisierung‘ für den Zeitraum von 2019 bis 2023“.
Blog: Internationalisierung
Coherence in European Teacher Education – Edited volume successfully published
The newly published edited volume on “Coherence in European Teacher Education: Theoretical Models, Empirical Studies, Instructional Approaches” probably best represents the successful and longstanding collaboration of the ConnEcTEd project consortium. It offers a comprehensive look into the evolving and diverse landscape of teacher education across Europe.
Reisebericht: Tervetuloa helsinkiin – The ConnEcTEd team meets in Helsinki 2023
The ConnEctEd project team met in person again in May 2023, this time in beautiful Helsinki, Finland. The focus of the content work was, among others, the finalization of the work on the theoretical conceptualization of coherence (IO 1), which has been used as the basis for the various other content work and focal points since the beginning of the project.
Reisebericht: ConnEcTEd in Kiel 2023
A ‘Summit on Coherence’ took place in Kiel in June 2023, to which the ConnEcTed project consortium, in the person of Dr. Katharina Hellmann, was also invited. In two exciting and productive days, the concept of coherence, its implementation in natural sciences and the numerous tools already developed by the various project partners were presented, discussed and disseminated.